Què és el Coordinador de pilota valenciana?

És una aposta del Govern valencià en la qual es dedica un departament exclusiu per a la promoció del nostre esport nacional. Actualment sóc l’única persona del departament però no es descarta que en un futur s’amplie el nombre de persones.

Quins són els objectius a curt, mitjà i llarg termini?

L’objectiu fonamental de la Direcció General de l’Esport és la promoció de la base de tots els esports. En el nostre departament també, però a banda hi ha altres prioritats. Nosaltres en tenim quatre principals. Una serien les infraestructures. Algunes necessiten ser actualitzades, altres fan falta en llocs on hi ha demanda i també estan les escolars. A més volem fer una homologació de la seua tipologia.

Altre objectiu bàsic és el de la formació. Hi ha universitats que ja ofereixen l’assignatura de pilota valenciana i amb altres ho estem negociant. Amb això ompliríem el buit que hi havia en la formació del professorat. Quant als professors en actiu, hem iniciat un curs de pilota. És una experiència pilot que s’està desenvolupant en Alacant i en acabant valorarem ampliar-lo a la resta de cefires.

Un tercer punt aniria en relació amb la comunicació. Actualment no tenim un mitjà públic, però sembla que el tindrem i ja estem pensant què podríem aportar o demanar perquè hi haja una presència diària. A banda, estem gestionant que el senyal dels programes que es fan a les distintes emissores locals puguen arribar a tot el territori. A més estem fent jornades formatives de comunicació en les quals estan convidats a participar tots els col·lectius de la pilota per a debatre quines són les necessitats i les fórmules per a arribar a tota la societat valenciana.

Un altre aspecte seria l’esportiu. A través de la Federació, que és la que té cedida la gestió, intentem ajudar a tots els clubs del món amateur. I en la parcel·la professional, tot i que no és competència de la Generalitat perquè es tracta d’un món de negoci, sabem de la dificultat en la qual es troba i estem mitjançant per a trobar una solució a esta crisi. Fa uns mesos crearem una comissió i una de les solucions que es donava va ser fer una fundació. Estem estudiant si és viable per a posar-la en funcionament. El dia 17 tindrem una jornada a Oliva que podria ser determinant en este sentit.

Quin és el full de ruta que s’ha marcat per a complir estos objectius?

Anem en diferents direccions per a posar en pràctica estes idees. Treballem des de distints departaments de la Generalitat i en el futur trobe que caldrà incorporar a alguna persona més.

Quina implicació ha de tindre la màxima institució, la Generalitat, en la pilota?

Com a representants del poble valencià ha de ser màxima. Però sempre amb el respecte a la normativa i legislació vigent. Les competències estan cedides a la Federació i el treball ha de ser en col·laboració amb esta institució i informant-la de tots els moviments. El cert és que hi ha una molt bona sintonia i estic segur que continuarem així.

Hi ha més voluntat que recursos per a ajudar a la pilota?

Els recursos econòmics sabem que no són il·limitats. El que crec és que eixa voluntat s’ha demostrat des del primer moment. Per la situació econòmica que patim hi ha actuacions que costaran més, però és un fet contrastat que des del nou Govern es destinen més diners a la pilota. En els pressupostos per al 2017, a falta de l’aprovació de les Corts, la partida per a la pilota augmentarà un 26 per cent. És un euro més de cada quatre invertits. Tots estem d’acord que no seria el suficient però és un esforç que cal valorar.

Segons les xifres de participació en escoles i clubs, la base està en un bon moment, però el món professional pateix. No li sembla una incongruència?

Teníem una piràmide invertida. La pilota va passar de ser el referent en la societat a un esport més. Com que no teníem estructurat el món amateur, el món professional es mantenia però la base anava minvant. Amb la creació de la Federació i amb ella, de les escoles de pilota, la base de la piràmide s’ha fet ampla i forta, tot i que encara ho ha de ser més. Ara, el que pateix és la cúspide. Com que en l’actualitat hi ha tanta oferta per a practicar distints esports, sé que és impossible que la pilota siga tan important com en la segona meitat del segle XIX i primera del XX. Però vull que torne a ser tan rellevant com per exemple ho va ser en la primera part de la segona meitat del segle XX. Ha de tornar a ser un referent.

Ha fet esment a la creació d’una fundació com a possible solució a la crisi del món professional. Com seria i de quina manera funcionaria?

Ha de ser d’acord a com vulguen els protagonistes de la pilota. Per això és tan rellevant escoltar a tots els col·lectius i fer jornades com la del dia 17 a Oliva. Encara no puc avançar molt perquè continuem treballant i donant-li forma.

És inviable el model basc d’empreses en la pilota valenciana?

No ho veig inviable. Fins i tot pense que és recomanable. Si mirem altres esports, els més professionalitzats es gestionen de manera totalment privada o en un gran percentatge. A Euskadi hi ha dues empreses que funcionen. Ací en tenim una i pateix per a finançar-se i és per això que hem entrat a ajudar al món professional, perquè ens ho han demanat els pilotaris i els trinqueters. Però a la llarga, funcionar de manera privada seria la millor manera de garantir la vida del món professional.

Deixem a banda el càrrec i centrem-nos en la persona. Si li pregunte per la seua predilecció en la pilota i sabent de la seua trajectòria com a pilotari, trobe que la resposta serà el joc a ratlles, veritat?

Efectivament. M’he criat en lesllargues i durant molts anys he estat el traure de l’equip de palma del Club de Murla. Però m’agraden totes i he practicat quasi totes les modalitats. He mamat pilota des que vaig eixir de la porta de casa. Els xiquets eixíem al carrer per a jugar a pilota, la qual cosa feia que el món professional sempre estiguera abastit. Però això va acabar a partir dels anys 70, amb el canvi de la societat i la competència d’altres esports.

Vosté és dels que pensa que la pilota és més que un esport?

Totalment. El demostra el fet que totes les cròniques i els estudis relacionen la pilota amb la societat valenciana i el seu dia a dia. A més, els fòrums de reunió de les persones han sigut els llocs on es jugava a pilot. Podem dir que en el DNI dels valencians portem la pilota com a símbol del nostre poble.